Hogyan született az új Twilight-epizód?

„Bree az egyetlen újszülött az Eclipse-ben, akinek tudjuk a nevét, az egyetlen újszülött aki kapcsolatba kerül a Cullenekkel, és az egyetlen újszülött, aki találkozik a tisztáson a Volturival. Ő marad életben a legtovább, így ő az az elbeszélő, aki el tudja mondani az egész történetet.”

hirdetés

Bree mindössze néhány oldalon jelenik meg Eclipse-ben. Mi volt az a szereplőben, ami arra késztetett, hogy jobban elmélyülj a történetében?

Kezdetben nem kifejezetten Bree izgatott, inkább általában az újszülöttek. Miközben az Eclipse-en dolgoztam, természetesen nagyon sok minden zajlott a háttérben, olyan dolgok, amikről Bella nem tudott. Mivel Bellára összpontosítottam, nem volt lehetőségem elmerülni az újszülöttek történetében, ugyanakkor, mindvégig volt egy hozzávetőleges elképzelésem arról, hogy éppen mit csinálnak. Erre külön oda kellett figyelnem, miközben a történet menetét kidolgoztam: Bella most éppen itt van, az újszülöttek pedig éppen ezt csinálják. Végül, hogy össze ne kavarodjanak a dolgok, készítettem egy naptárat májusról és júniusról (ami lefedi az Eclipse egész történetét), és a négyzetekbe feljegyeztem, hogy az adott napon mi történik Bellával és eközben mi megy végbe Seattle-ben. Ennél fogva az újszülöttek története mindig is jelentős részét képezte az Eclipse történetének. És valahogy elszomorított a tény, hogy ebből semmit nem juttathattam kifejezésre a könyvben. Bree az egyetlen újszülött az Eclipse-ben, akinek tudjuk a nevét, az egyetlen újszülött aki – azon túl, hogy megölik – kapcsolatba kerül a Cullenekkel, és az egyetlen újszülött, aki találkozik a tisztáson a Volturival. Ő marad életben a legtovább, így ő az az elbeszélő, aki el tudja mondani az egész történetet. Így természetes módon esett rá a választás, hogy elmesélje az újszülöttek történetét. Amint elkezdtem írni az ő szemszögéből, egy csapásra életre kelt. Olyannyira, hogy amint az elkerülhetetlen vég közeledett, nagyon lehangolóvá vált az írás. Az eddigi könyveim összes szereplői közül eddig Bree-t volt a legnehezebb megölnöm, és ezen az sem változtatott, hogy másodszorra kellett végeznem vele. (Bree előtt Walter vezette a listát A burokból).

Mikor jött el az a pont, amikor rájöttél, hogy a „novella”, amit a The Twilight Saga: The Official Guide című könyvedbe szántál, önálló kötetté nőtte ki magát?

(Az említett kötet várhatólag A Twilight Saga hivatalos útmutatója címen fog megjelenni magyarul, 2011. nyarán.)

Egészen addig nem gondoltam rá, hogy a „rövid” elbeszélésem valójában egy kisregény, amíg át nem adtam a kiadómnak. Csak annyit tudtam, hogy 80 ezer szóval rövidebb, mint a regényeim többsége. Nagyon meglepődtem, amikor közölték velem, hogy csaknem 200 oldal hosszú, és nem fér bele a Guide-ba. Ugyanakkor mindig is arra vágytam, hogy az emberek még a film bemutatója előtt elolvashassák Bree történetét. Ezért amikor felvetették nekem az ötletet, hogy önálló kisregényként jelenjen meg, azt gondoltam, hogy ez egy nagyszerű lehetőség.

Miért tartottad fontosnak, hogy az emberek még az Eclipse film bemutatása előtt elolvassák Bree történetét?

Az Eclipse-ben az olvasók kizárólag Bella nézőpontjából ismerik meg a történetet. Ez bizonyos korlátokkal jár. Amikor annyi minden történik, hogy úgy mondjam „a kulisszák mögött”, akkor sok rejtély marad. A filmnek megvan az az előnye, hogy Bella nézőpontján kívülről láttatja a történetet. A néző olyan dolgokat is láthat – vegyük például a Victoriára vadászó farkasokat a New Moonból –, amire az olvasó csak utalásokat kap a könyvben. Az összes Twilight könyv közül az Eclipse-ben történik a legtöbb dolog Bella nézőpontján kívül. Ahhoz, hogy a film működjön, ezen események egy részét szemügyre kell vennünk, és meg kell értenünk. Mivel tudtam, hogy Bree történetének bizonyos elemeit fel fogják használni a filmben, reméltem, hogy a könyv valamilyen módon megjelenhet előbb. Én a magam részéről mindig inkább először a könyvet szeretem elolvasni, és csak azután nézem meg a belőle készült filmet. Szeretem megalkotni a magam képzeletbeli képeit, mielőtt valaki más elképzeléseit rám erőltetnék. Valószínűleg a legtöbb olvasómnak nincsenek ilyen fenntartásai, de azoknak, akiknek vannak, meg akartam adni a lehetőséget, hogy létrehozzák a maguk képzeletbeli képét Bree-ről és a bandáról.

Hogyan hatott a kisregény története az Eclipse filmváltozatára?

Melissa Rosenberg, a Twilight filmek forgatókönyvírója nagyjából akkor kezdett el dolgozni az Eclipse filmváltozatán, amikor én belefogtam, hogy megírjam a történetet a Guide számára. Melissa elárasztott kérdésekkel arról, hogy mi történik Seattle-ben. Tekintve, hogy a film nem kötődött olyan szorosan Bella nézőpontjához, mint a könyv, Melissa szabadon kibonthatta az újszülöttek történetét, de biztos akart lenni abban, hogy eközben összhangban marad a fejemben lévő történettel. Beszéltem neki Bree történetének arról a részéről, amit megírtam, erre ő nagyon fellelkesült és el akarta olvasni. A lelkesedése ragadósnak bizonyult, és ekkor kezdtem el igazán a történetre koncentrálni. Mire az Eclipse film előkészítő munkálatai megkezdődtek, Bree története elkészült. Elküldtem a rendezőnek, David Slade-nek, aki megkérdezte tőlem, hogy elolvashatják-e azok a színészek is, akik a filmnek az újszülöttekről szóló részében szerepelnek. Természetesen igent mondtam. Úgyhogy nem arról van szó, hogy a kisregény miatt kerültek bele az Eclipse filmváltozatába az újszülöttekről szóló jelenetek, sokkal inkább a kisregény hatásának köszönhető, hogy ezek a jelenetek nagyjából összhangban vannak a fejemben lévő történettel. Remélhetőleg a regény némi plusz betekintést nyújtott Xavier, Bryce és Jodelle számára is a filmben megformált karaktereik jellemébe.

Az olvasó, mielőtt belekezdene a történetbe, tudja, hogy Bree meghal. Milyen érzés volt a Twilight világát egy sötétebb szemszögből felfedezni?

Először arra gondoltam, jó mulatság lesz. Eleinte – rám egyáltalán nem jellemző módon – inkább a cselekményre összpontosítottam, semmint a szereplőre, és már alig vártam, hogy végre amolyan igazi „vérbeli” vámpírokkal foglalatoskodjam. Jó sok pusztításról szóló jelenet volt a fejemben, amit szerettem volna papírra vetni. De amikor elkezdtem ezeket a jeleneteket Bree szemével nézni, akkor a szereplő elkezdett fontosabbá válni a pusztítás okozta élvezetnél. Minél jobban „beleszerettem” Bree-be és a barátaiba, annál szívszorítóbb érzés volt tovább dolgozni. A végén egész másképpen sikeredett sötétre a történet, mint ahogy vártam.

Milyen érzés volt egy másik Twilight szereplő szemszögéből írni? Megváltoztatta-e ez bármiben a módot, ahogyan az Eclipse-re, illetve a korábbi regényeidre tekintesz?

Ez volt a harmadik alkalom, hogy Bellán kívül valamelyik más Twilight szereplő bőrébe bújtam – korábban írtam már Edward és Jacob nézőpontjából is. Mindhárom esetben az egész nagyon természetes érzés volt; amikor ugyanis Bella nézőpontjából írok, mindig tudom a többi szereplők gondolatait is, csak nincs lehetőségem megosztani őket az olvasóval. Ezért élvezem, amikor ezeket a szereplőket is megszólaltathatom. Az egyik legélvezetesebb dolog abban, amikor egy másik nézőpontból írok, az, hogy új szemmel tekinthetek azokra a szereplőkre, akiket már ismerek. A dolgok akkor álltak össze igazán, amikor Bree-vel eljutottam a tisztásra. Imádtam, hogy Bellát és a Culleneket az ő szemével láttathatom.

A Breaking Dawnban Bella átéli, milyen érzés újszülöttnek lenni, és az olvasók most Bree-t is láthatják ugyanebben a helyzetben. Bella tapasztalatai jártak a fejedben, miközben Bree élményeiről írtál vagy megfordítva?

Teljes mértékben. Írás közben folyamatosan összevetettem a kettőt, mert kettejüknek egymástól nagyon eltérő tapasztalataik vannak újszülöttként. Bella rengeteg felkészüléssel, elvárással és makacs eltökéltséggel veti bele magát új vámpíréletébe. Bree-nek fogalma sincs arról, mi történik vele, ő vakon csöppen bele az egészbe. De a körülményekhez képest mindketten remekül boldogulnak. Azt hiszem, Bella viselkedése nagyon hasonló lett volna Bree-éhez, ha az ő átváltozása is hasonlóképpen megy végbe.

A Twilight Saga olvasása közben a vámpírok bonyolult hierarchiáját ismerhetjük meg. A történet magját alkotó szereplők körén kívül Bree az egyetlen vámpír, akinek ilyen erős történetet dolgoztál ki? Van még olyan szereplő, akivel szeretnél ilyen behatóan foglalkozni?

Ha végtelen idő állna a rendelkezésemre, és semmi sem vonná el a figyelmemet a munkától, akkor minden egyes szereplőmről tudnék írni egy elbeszélést. Némelyikből kisregény lenne, némelyikből regény, másokból pedig sorozat. Egyes történetek nagyon zártak – például Aro első napjainak története, vagy Marcusé, Didyme-é, Jane-é és Alec-é, Charlotté és Peter-é, Alistairé vagy a Denaliké – , és vannak olyanok, amelyeknek nem szenteltem annyi figyelmet. Ezen történetek többségét nem érzem annyira szükségszerűnek, mint Bree-ét, mivel az ő története olyan közvetlenül hat a központi történetre. Nem tudom, hogy fogok-e még valaha ilyen melléktörténetet írni. Mindenestre nagyon élveztem.

Megkönnyítette vagy inkább megnehezítette a Twilight világáról való írást az, hogy láttad, hogyan kel életre egy filmben?

A Twilight történetének magját teljes egészében megírtam már, mielőtt az első filmet bemutatták, úgyhogy erre nem igazán tudok válaszolni. A filmek érdekes és mulatságos kiegészítői a könyveknek, de soha nem hatottak arra a képre, amit a történetről a fejemben őrzök.

Miért esett a választásod az Amerikai Vöröskeresztre, amikor úgy döntöttél, hogy a Bree Tanner rövid második életének eladásaiból befolyó összeg egy részét jótékony célra fordítsák?

Nagyon megindított a haiti katasztrófa után az emberek elsöprő segíteni akarása. Sok Twilight-rajongó csoport indított segélygyűjtő akciót, és az erőfeszítéseik nagyon mély benyomást tettek rám. Folytatni akartam ezt a megmozdulást. Úgy gondolom, fontos, hogy most se feledkezzünk meg Haitiről és Chiléről, amikor már nem állnak a média középpontjában. Nagyon hosszú időbe telik talpra állni ekkora pusztítás után, és még mindig szükségük van a segítségünkre. (Sajnos a segítségnyújtás nálunk is nagyon aktuálissá vált. A Könyvmolyképző a magyar kiadás bevételeinek 2%-át ajánlja fel az iszapkatasztrófa áldozatai számára.)

Mit javasolnál, milyen sorrendben olvassa el a Twilight Sagát az, aki még nem találkozott vele? Az Eclipse után rögtön a Bree Tanner rövid életét olvassa, vagy előbb a Breaking Dawn-t, és csak azután kezdjen bele a Bree Tanner-be?

Ha én először olvasnám a Sagát, akkor valószínűleg előbb végigolvasnám Bella történetét, mielőtt más nézőpontokkal is meg akarnék ismerkedni.

Linkparnereink: miner.hu | konyvkukac.freeblog.hu | Amadea blogja | Olvasokkk! | zakkant olvas | Keményfedél | *DuDuS* olvas | Könyvélmény-beszámoló | Könyvgalaxis | Bibliotéka | Csillagpor könyvsarok | Könyvesem | jeges-varga | Juharfa | Annamarie irkál | Nani & Zitus | Könyvekkel suttogó | Bridge olvas | könyvmoly blog | FFG BooK | Könyvek az életemből | Könyvkritikák | picurka olvasmányai | memoir könyvei | Gigi olvasmányai | Rita olvas | Zenka szerint a könyvek | Freeblog Könyv | Footer.hu - Kulturális magazin | PillowBook | Olvasószoba | Könyvvizsgálók | Könyvespolc | Kortárs irodalom | Világirodalom | eMBé virtuális könyvespolca | Agave Könyvek | Mindenki hajtogatja a magáét... | Filmtrailer - Film, mozi, DVD