Az olvasók skandináv krimik iránti étvágya a jelek szerint csillapíthatatlan, és ezzel párhuzamosan persze a műfaj sikere töretlen. Jelzi mindezt az is, hogy az Animus Kiadó példáját követve egyre több hazai kiadó kínálja az északi szerzők tollából származó bűnügyi regényeket. Így van ez októberben is. Íme öt figyelemre méltó regény a műfaj szerelmeseinek.
Rögtön elsőként az olvasóink által a legjobb skandináv krimiszerőznek választott Jo Nesbø új regényét szeretnénk a figyelmetekebe ajánlani. A főszereplője a címnek (A fiú) megfelelően egy fiú, Sonny, a rejtélyes, visszahúzódó, kábítószerfüggő srác, aki tizennyolc éves kora óta börtönben ül, mert beismert két gyilkosságot, amelyeket nem ő követett el. Nem ingyen tette. Cserébe megkapja az egyetlen dolgot, amire szüksége van: heroint. Mivel ügye a korrupt hatalmi rendszer minden szereplőjét érinti, a rendőrségnek és az alvilágnak egyaránt az a célja, hogy folyamatosan bódult állapotban és rácsok mögött tartsák. És Sonnynak ez meg is felel, eszében sincs változtatni a helyzeten. A rabtársai egyfajta gyóntatóként tekintenek a különös, vonzó fiúra, s gyakran öntik ki neki a lelküket. Így esik, hogy egy napon Sonny megdöbbentő dolgot tud meg az egyik rabtársától: rendőr édesapja, akiről ő úgy tudta, önkezével vetett véget az életének, valójában gyilkosság áldozata lett. Sonny világa alapjaiban megrendül. Megszökik a szigorúan őrzött börtönből, és megkezdi vadászatát azok után, akik vétettek ellene.
A fiú a norvég krimiszerző harmadik különálló regénye. 2012-ben kezdte írni Nagypénteken, Norvégiában és angol nyelvterületen is 2014-ben jelent meg. Nesbø a BBC-nek nyilatkozva áprilisban azt mondta, hogy a regényt egy bibliai történet hatására írta meg. A Harry Hole- és a korábbi Nesbø-regények sikerét tekintve ez lehet az őszi krimikínálat egyik legütősebb darabja.
Beszállt a skandináv krimik terjesztésébe a Scolar Kiadó is, és 2014 októberében megjelent a svéd Arne Dahl második regénye, a Rossz vér. A Jan Arnaldként szépirodalmi műveket jegyző szerzőnek ez a második olyan regénye, amelyben az A-csoport ügyeit dolgozza fel. Svédországban tulajdonképpen a sorozat első kötetének számító Misterioso előtt egy évvel jelent meg (vagyis előbb ezt írta meg, majd jött az előzmény, a Misterioso), és ez volt egyben Arnald (azaz Dahl) első krimije is.
Amerika legrettegettebb sorozatgyilkosa tizenöt év szünet után újra felbukkan: miután különös kegyetlenséggel megöl egy svéd irodalomkritikust a Newark repülőtéren, felszáll egy Svédországba tartó gépre. A „kentuckyi gyilkos” áldozatait speciális hangszálfogókkal kínozza meg, melyeket Vietnamban használtak vallatásra. Az FBI egykori főgyanúsítottja, a háborús veterán azonban régen meghalt autóbalesetben. Vagy csak megrendezték a halálát? Elképzelhető, hogy a CIA áll a gyilkosságok mögött? A stockholmi rendőrség különleges egysége nyomozni kezd, miközben újabb és újabb megkínzott áldozatok kerülnek elő.
A krimisorozat első részéhez, a Misteriosóhoz hasonlóan Arne Dahl ismét mesterien váltogatja a nézőpontokat: hol a gyilkos, hol a nyomozó szemszögéből, a skandináv krimikre jellemző lélektani és társadalmi érzékenységgel, a szatirikus humort sem nélkülözve láttatja az eseményeket. A nemzetközi ügyekre szakosodott A-csoportnak azonban most még nehezebb dolga van: Stockholmba beköszönt az ősz, és ahogy a városra sötétség borul, Paul Hjelm és társai mintha egyre távolabb kerülnének az igazságtól, de egyre közelebb a semmihez sem fogható gonoszsághoz.
A Scolar Kiadónál októberben van még egy északi krimi, és ez valamitől még izgalmasabbnak tűnik – talán mert a mindenki által békésnek vélt Izlandról származik. Az aprólékosan építkező, sok szálat mozgató krimi bepillantást enged Izland mindennapjaiba és társadalmi problémáiba. A regényt 2005-ben jelölték az Izlandi Irodalmi Díjra.
The Season of the Witch – valaki ezt a számot küldi az észak-izlandi város színkörének, mely a Vajákos Loftur című darabot készül bemutatni. Az esti buliban a színkör vezéralakja boszorkányköpenyben jelenik meg, melyre a „rémület sisakja”, egy ősi rúna van varrva. A fiút másnap sehol sem találják…
A rejtély megoldása Einarra, az alkoholizmusából frissen kigyógyult újságíróra vár, aki nemrég érkezett a fővárosból. A háta közepére sem kívánja az északi kiküldetést, melynek célja, hogy tudósítson a vidéki ügyekről. Először úgy tűnik, nincs miről írni, a legnagyobb port az kavarja, hogy a helyi édességgyár vezetőjének felesége balesetet szenved a céges kalandtúrán, és nemsokára életét veszti. Ám ekkor az áldozat idősek otthonában élő anyja felhívja Einart, hogy elmondja, bizonyos benne: gyilkosság történt. Vajon egy szenilis vénasszony képzelődéséről van szó? És lehet-e köze a feltételezett gyilkosságnak a köpenyes fiú eltűnéséhez? Einar szembeszegül a rendőrséggel, a helyi kiskirályokkal és nem utolsósorban saját kollégáival, hogy pontot tehessen az ügy végére.
Az Athenaeum Kiadó is folytatja Conny Sjöberg felügyelő kalandjait, már kapható Carin Gerhardsen Mama, papa, gyerekek című regénye. Az eredetileg matematikus végzettséggel és számítástechnikai tanácsadói múlttal rendelkező svéd írónő sorozatának második részében a svéd társadalom végletesen elszigetelt rétegeibe vezeti az olvasót: alkoholista anyák, erőszakos apák és elhanyagolt tinédzserek világába, ahol a gyerekszobákban elsuttogott rettenetes titkok nem múlnak el nyomtalanul.
A történet egy csendes őszi estén kezdődik. Stockholm egyik elhagyatott külvárosi részében Petra Westman rendőrnő kocogás közben véletlenül egy megrongálódott babakocsira bukkan a bokorban, benne egy súlyosan beteg csecsemővel. Néhány méterre tőle egy halott nő fekszik, az arcát a felismerhetetlenségig összeverték. Valahol nem messze pedig egy hároméves kislány várja haza a szüleit, bezárva egy lakásba, teljesen egyedül.
Conny Sjöberg nyomozó és csapata lát neki a gyilkosság felgöngyölítésének, a holttest személyazonossága azonban ismeretlen, az óra ketyeg, a kis Hanna pedig felfedezi a telefont, és egy idegen bácsi felajánlja neki, hogy a megmentésére siet…
Az Európa Kiadónál is bemutatkozik egy fiatal svéd szerző: Fredrik T. Olsson. Az utolsó láncszem filozofikus thriller – nemcsak izgalmas olvasmány, hanem az emberi létezés és a sorsszerűség nagy kérdéseivel is szembenéz. Most egyszerre jelenik meg számos országban, többek között Magyarországon is.
William Sandberg öngyilkosságot kísérel meg stockholmi lakásában. Volt felesége még időben riasztja a rendőrséget és a mentőket, és sikerül megmenteniük az életét. De a kórházból nyomtalanul eltűnik. Hova lett? – Janine Haynes egy amszterdami bárban várja szerelmét, amikor egy ismeretlen férfi szóba elegyedik vele. Mire szerelme fél óra késéssel megérkezik, Janine nincs sehol. Hova lett?
Egy berlini sikátor szájában mentőautó parkol. A sikátorban haldokló férfinak steril kórházi ágyon lenne a helye, tetőtől talpig űrruhára emlékeztető védőfelszerelésbe öltözött ápolók között. De a férfi elszökött. Honnan jött? – A titokzatos kastélyban William és Janine egy kódot fejtenek meg: ugyanebben a kódban kéne válaszolni a rejtjeles üzenetre. Ha nem sikerül, az emberiség lesz az a bizonyos utolsó láncszem. De vajon hova rejtették a kódot, és hogyan lehetne felelni rá?
És mindeközben a világban az ebolánál is gyilkosabb kór üti fel a fejét. Honnan jön, és van-e rá gyógymód? A kérdésekre a választ Az utolsó láncszem adja.